Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN
Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en
kosten daarvan
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 – De prijs
Artikel 12 – Nakoming en extra garantie
Artikel 13 – Levering en uitvoering
Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 – Betaling
Artikel 16 – Klachtenregeling
Artikel 17 – Geschillen
Artikel 18 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument
    producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met
    een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of
    diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde
    partij op basis van een afspraak tussen die derde en de
    ondernemer;
  2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken
    van zijn herroepingsrecht;
  3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden
    die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of
    beroepsactiviteit;
  4. Dag: kalenderdag;
  5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en
    geleverd worden;
  6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige
    levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een
    bepaalde periode;
  7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen email
  • dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie
    die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die
    toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is
    afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die
    ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk
    maakt;
  1. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de
    1/12
    bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  2. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten,
    (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan
    consumenten aanbiedt;
  3. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer
    en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd
    systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud
    en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst
    uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer
    technieken voor communicatie op afstand;
  4. Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze
    voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping.
    Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de
    consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht
    heeft;
  5. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden
    gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat
    consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te
    zijn samengekomen.
    Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
    Bedrijfsgegevens
    Dit is Erik
    Contact: info@ditiserik.nl
    Correspondentieadres
    Thomas a Kempisstraat 107
    8021 BL Zwolle
    KvK:
    BTWID: 
    Artikel 3 – Toepasselijkheid
  6. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de
    ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand
    tussen ondernemer en consument.
  7. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst
    van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar
    gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de
    ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten,
    aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer
    zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig
    mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  8. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan
    in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op
    afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden
    langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden
    gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een
    eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame
    gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
    2/12
    voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden
    aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische
    weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de
    consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos
    zullen worden toegezonden.
  9. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens
    specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is
    het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de
    consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds
    beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest
    gunstig is.
    Â
    Artikel 4 – Het aanbod
  10. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder
    voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod
    vermeld.
  11. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de
    aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De
    beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling
    van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de
    ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een
    waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten
    en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke
    fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  12. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument
    duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de
    aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
    Â
    Artikel 5 – De overeenkomst
  13. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4,
    tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het
    aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  14. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft
    aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische
    weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de
    ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is
    bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  15. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de
    ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter
    beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij
    voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan
    betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen
    in acht nemen.
  16. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte
    stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan
    voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn
    3/12
    voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand.
    Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden
    heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd
    gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de
    uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  17. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de
    dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie,
    schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op
    een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame
    gegevensdrager, meesturen:
  18. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de
    consument met klachten terecht kan;
  19. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het
    herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding
    inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
  20. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
  21. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst
    of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van
    aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van
    de overeenkomst op afstand;
  22. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de
    overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van
    onbepaalde duur is;
  23. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid
    slechts van toepassing op de eerste levering.
    Â
    Artikel 6 – Herroepingsrecht
    Bij producten:
  24. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop
    van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen
    zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de
    consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot
    opgave van zijn reden(en) verplichten.
  25. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de
    consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die
    niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
  26. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft
    besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen
    derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag,
    mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op
    duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van
    meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
  27. als de levering van een product bestaat uit verschillende
    zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door
    hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel
    heeft ontvangen;
  28. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten
    4/12
    gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een
    door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
    Â
    Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is
    geleverd:
  29. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor
    levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is
    geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen
    ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van
    herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en)
    verplichten.
  30. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het
    sluiten van de overeenkomst.
    Â
    Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die
    niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over
    herroepingsrecht:
  31. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte
    informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor
    herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf
    maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de
    vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
  32. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie
    aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de
    ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de
    bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie
    heeft ontvangen.
    Â
    Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
  33. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het
    product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of
    gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de
    werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij
    is dat de consument het product slechts mag hanteren en
    inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
  34. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van
    het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het
    product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
  35. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het
    product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de
    overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het
    herroepingsrecht heeft verstrekt.
    Â
    5/12
    Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en
    kosten daarvan
  36. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt
    hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier
    voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de
    ondernemer.
  37. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de
    in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug,
    of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer.
    Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf
    af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval
    in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de
    bedenktijd is verstreken.
  38. De consument zendt het product terug met alle geleverde
    toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en
    verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke
    en duidelijke instructies.
  39. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening
    van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
  40. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden
    van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de
    consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de
    kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor
    terugzending niet te dragen.
  41. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben
    verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas,
    water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt
    in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de
    bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd
    dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de
    ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken
    met de volledige nakoming van de verbintenis.
  42. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of
    de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor
    verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot
    levering van stadsverwarming, indien:
  43. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over
    het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het
    modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
  44. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering
    van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of
    stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
  45. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke
    levering van niet op een materiële drager geleverde digitale
    inhoud, indien:
  46. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft
    ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst
    voor het einde van de bedenktijd;
  47. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het
    6/12
    verlenen van zijn toestemming; of
  48. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te
    bevestigen.
  49. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden
    alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
    Â
    Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
  50. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op
    elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van
    deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
  51. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief
    eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht
    voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen
    volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt.
    Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag
    hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen
    of tot de consument aantoont dat hij het product heeft
    teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
  52. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel
    dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met
    een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de
    consument.
  53. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van
    levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer
    de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te
    betalen.
    Â
    Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
    De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van
    het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij
    het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft
    vermeld:
  54. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan
    schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen
    invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen
    voordoen;
  55. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling.
    Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode
    waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de
    ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk
    aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn
    op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de
    succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud
    en/of diensten af te nemen;
  56. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst,
    maar alleen als:
    7/12
  57. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande
    instemming van de consument; en
  58. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht
    verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft
    uitgevoerd;
  59. Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van
    personenvervoer;
  60. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van
    accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode
    van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden,
    goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
  61. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de
    overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan
    is voorzien;
  62. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die
    niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van
    een individuele keuze of beslissing van de consument, of die
    duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
  63. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
  64. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of
    hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan
    de verzegeling na levering is verbroken;
  65. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd
    zijn met andere producten;
  66. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het
    sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan
    plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde
    afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer
    geen invloed heeft;
  67. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan
    de verzegeling na levering is verbroken;
  68. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van
    abonnementen hierop;
  69. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële
    drager, maar alleen als:
  70. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande
    instemming van de consument; en
  71. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht
    verliest.
    Â
    Artikel 11 – De prijs
  72. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de
    prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd,
    behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btwtarieven.
  73. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of
    diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de
    financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met
    8/12
    variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen
    en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn,
    worden bij het aanbod vermeld.
  74. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de
    overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van
    wettelijke regelingen of bepalingen.
  75. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de
    overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit
    bedongen heeft en:
  76. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
  77. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met
    ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  78. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn
    inclusief btw.

    Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie

  79. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten
    voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde
    specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of
    bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de
    overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
    overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer
    er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan
    normaal gebruik.
  80. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of
    importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke
    rechten en vorderingen die de consument op grond van de
    overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de
    ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de
    overeenkomst.
  81. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de
    ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin
    deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die
    verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij
    is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de
    overeenkomst.

    Artikel 13 – Levering en uitvoering

  82. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht
    nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van
    bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot
    verlening van diensten.
  83. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de
    ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
  84. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze
    algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde
    9/12
    bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen
    uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen.
    Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een
    bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden
    uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat
    hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in
    dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden
    en recht op eventuele schadevergoeding.
  85. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag
    dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
  86. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust
    bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of
    een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte
    vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

    Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
    Opzegging:

  87. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is
    aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten
    (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde
    opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen
    opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  88. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
    aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten
    (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde
    tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van
    daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van
    ten hoogste één maand.
  89. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
    te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging
    op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
    tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn
    aangegaan;
    altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer
    voor zichzelf heeft bedongen.
    Verlenging:
  90. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt
    tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder
    begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of
    vernieuwd voor een bepaalde duur.
  91. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor
    bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld
    afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften
    stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal
    drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen
    het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van
    10/12
    ten hoogste één maand.
  92. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt
    tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen
    stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument
    te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste
    één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de
    overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per
    maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
  93. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter
    kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en
    tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet
    stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de
    proef- of kennismakingsperiode.
    Duur:
  94. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de
    consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een
    opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de
    redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde
    van de overeengekomen duur verzetten.

    Artikel 15 – Betaling

  95. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of
    aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde
    bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de
    bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen
    14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een
    overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn
    aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de
    overeenkomst heeft ontvangen.
  96. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in
    algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling
    van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de
    consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van
    de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen
    vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
  97. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of
    vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
  98. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en)
    voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te
    late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14
    dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te
    voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagentermijn,
    over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente
    verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte
    buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze
    incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot
    11/12
    € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de
    volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan
    ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en
    percentages.

    Artikel 16 – Klachtenregeling

  99. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte
    klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze
    klachtenprocedure.
  100. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen
    bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd,
    volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de
    ondernemer.
  101. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn
    van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als
    een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt
    door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met
    een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument
    een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  102. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te
    geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze
    termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de
    geschillenregeling.

    Artikel 17 – Geschillen

  103. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze
    algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands
    recht van toepassing.
    Artikel 18 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
    Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen
    mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te
    worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument
    op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame
    gegevensdrager.

    Dit is Erik